راه هاي درمان آلرژي

پيشگيري از بيماريها، درمان هاي خانگي، طب سنتي

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

راه هاي درمان آلرژي

۴ بازديد

يكي از آزاردهنده‌ترين مشكلاتي كه شايد اكثر افراد با آن درگير باشند، آلرژي است. آلرژي در حقيقت يك بيماري شايع بوده و علائم آن نيز هم مي‌تواند آزاردهنده باشد و يا مي‌تواند زندگي افراد را نيز تهديد جدي نمايد. اما خبر خوب آن است كه اين مشكل به راحتي و توسط روش‌هاي مختلفي درمان خواهند شد و در صورتي كه از آن جلوگيري نشود ممكن است پيامدهاي بدي را در پي داشته باشد.

 

آلرژي

يكي از آزاردهنده‌ترين مشكلاتي كه شايد اكثر افراد با آن درگير باشند، آلرژي است. آلرژي در حقيقت يك بيماري شايع بوده و علائم آن نيز هم مي‌تواند آزاردهنده باشد و يا مي‌تواند زندگي افراد را نيز تهديد جدي نمايد. اما خبر خوب آن است كه اين مشكل به راحتي و توسط روش‌هاي مختلفي درمان خواهند شد و در صورتي كه از آن جلوگيري نشود ممكن است پيامدهاي بدي را در پي داشته باشد.

 

آلرژي

 

 

آلرژي و بررسي انواع آن

 

علاقه‌مندان به مجله پزشكي نت سلامت؛ جالب است بدانيد كه اين مشكل در اثر واكنش بيش از حد سيستم ايمني بدن ايجاد مي‌گردد. در حقيقت سيستم ايمني بدن نقش حفاظت از بدن در برابر ويروس و باكتري‌ها را دارد، سيستم ايمني بدن افرادي كه دچار آلرژي مي‌شوند به يك ماده بي ضرر در بدن واكنش نشان داده و آنرا دشمن فرض مي‌كنند.

آلرژي‌هاي مشترك عبارتند از:

 

گرد و خاك

گرده

پرورش حيوانات خانگي

مواد غذايي همچون تخم‌مرغ و آجيل

نيش زنبور عسل

داروها

لاتكس

يك فرد همواره در معرض آلرژن است و سپس بدن شروع به توليد آنتي بادي‌ها خواهد كرد، هنگامي كه فرد بعد از مدتي دوباره دچار يك آلرژن شود، واكنش آلرژيك اتفاق مي‌اُفتد.

قصد داريم تا در اين مقاله به موضوعات زير بپردازيم.

داروها براي تسكين علائم آلرژي

درمان‌هاي جايگزين

علائم آن

اجتناب از واكنش‌هاي آلرژيك

داروهايي جهت تسكين اين مشكل

آنتي هيستامين‌ها

 

اين داروها بسيار موثر بوده و در برابر اثرات هيستامين‌ها مقاومت خاوهد كرد. هيستامين در حقيقت ماده‌اي است كه توسط بدن براي كمك‌رساني فوري به سيستم ايمني جهت مقابله با بيماري و ويروس‌ها ايجاد مي‌گردد.

هيستامين‌ها علائمي ناخوشايندي همچون عطسه، آبريزش بيني و خارش در چجشم را ايجاد خواهند كرد. توجه داشته باشيد، داروهاي آنتي هيستامين سبب از بين رفتن اين علائم خواهد شد اما فرد را دچار خواب آلودگي خواهد كرد، زماني كه اين دارو را مصرف كرديد از انجام كارهايي كه نيازمند هوشياري بالايي هستند خودداري نماييد، يكي از اين كارها رانندگي است.

 

ساير عوارض اين آنتي هيستامين‌ها عبارتند از:

 

خشكي دهان

سرماخوردگي

يبوست

تاري ديد

احتباس ادرار

البته توجه داشته باشيد كه اين علائم در آنتي هيستامين‌هاي قديمي بيشتر به چشم خورده و در موارد و داروهاي جديد تنها مشكل ايجاد خواب وجود دارد.

 

عوارض آنتي هيستامين‌هاي جديد عبارتند از:

 

سردرد

بيني خشك

خشكي دهان

احساس كسالت

ضد انعقاد

ضد انعقاد در حقيقت مي‌تواند با تميز كردن بيني و گرفتگي سينوسي در تسكين آلرژي موثر باشد. اين دارو سبب كوچك‌تر شدن رگ‌هاي خوني در بيني شده و همچنين منافذ بيني را باز خواهد كرد. توجه داشته باشيد كه اين داروها بيشتر به شكل قرص و يا اسپري در حال عرضه مي‌باشند.

دقت داشته باشيد، زنان باردار و افرادي كه داراي فشار خون بالا هستند از مصرف خودسرانه اين دارو خودداري كرده و حتما به پزشك مراجعه نمايند.

 

جالب است بدانيد كه همين ضد انعقاد مي‌تواند عوارضي را در بر داشته باشد كه عبارتند از:

 

ايجاد عصبانيت

سرماخوردگي

سردرد

خشكي دهان

مشكلات خواب

 

عوارض جانبي اسپري‌هاي بيني نيز عبارتند از:

 

سوزاندن موقتي و ايجاد خارش در بيني

خشك كردن بيني

عطسه كردن

كورتيكواستروئيدهاي بيني

مورد آخر اين عوارض در حقيقت از طريق جلويگير از التهاب كه باعث ايجاد آلرژن در بدن مي‌شود، سبب كاهش علائم خواهد شد. توجه داشته باشيد كه اين دارو نيازمند نسخه پزشك معالج است.

 

عوارض جانبي كورتيكواستروئيدهاي بيني عبارتند از:

 

بوي ناخوشايند در بيني

طعم بد در دهان

تحريك بيني

خونريزي بيني

اپي نفرين براي متوقف شدن آنافيلاكسي

مورد آخر اين عوارض براي ردمان واكنش آلرژيك تهديد‌كننده زندگي به نام آنافيلاكسي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين داروهاي تجويزي در صدد ايجاد نتايج معكوس در تنفس دشوار، تورم گلو و ساير علائم خواهند شد. براي تهيه اين داروها حتما بايد ابتدا با پزشك معالج مشورت نماييد.

 

آلرژي

ايمونوتراپي

همراهان نت سلامت؛ برخي از افراد مبتلا به آلرژي از ايمونوتراپي براي كاهش واكنش‌هاي آلرژيك استفاده مي‌كنند. فرد مبتلا به آلرژي با دريافت مقداري از آلرژن مي‌تواند سبب شود تا دچار اين مشكل نگردد. اين روند و انجام آن مي‌تواند در بهبود آلرژي بسيار موثر باشد.

دقت داشته باشيد كه اين درمان حدود يك سال طول كشيده و اثرات آن تا چند سال باقي خواهد ماند. عوارض جانبي آن نيز ايجاد قرمزي و تورم در قسمت تزريق شده است. در برخي از افراد نيز ممكن است گرفتگي بيني ايجاد گردد.

درمان‌هاي جايگزين براي آلرژي

 

توجه داشته باشيد كه برخي از روش‌هاي غيردارويي نيز براي درمان آلرژي وجود دارد. شست و شوي بيني سبب از بين رفتن آلژن و خروج مخاط شده و مي‌تواند تنفس را راحت نمايد. اداره غذا و داروي ايالات متحده آمريكا توصيه كرده‌اند كه اينكار را براي جلوگيري از عفونت‌هاي سينوسي استفاده نمايند. منظور استفاده از اسپري ساليني است.

اسپري ساليني سبب خروج و از بين بردن گرد و غبار از بيني شده و آلرژي‌ها را از بين خواهد برد. اين روش باعث ايجاد ناراحتي‌هاي كمتري نسبت به داروهاي ضد اسپاسم بيني خواهد شد. توجه داشته باشيد كه آلرژي غذايي، نياز به اجتناب از برخي از غذاها را دارد. شما بايد براي خود يك رژيم غذايي متناسب با حالتان را ايجاد نماييد.

برخي از غذاهاي ضد التهابي عبارتند از:

 

ماهي

آووكادو

كلم و كلم بروكلي

هندوانه

هندوانه

 

ادويه‌جاتي كه خاصيت ضد التهابي دارند عبارتند از:

 

زنجبيل

پونه

زردچوبه

علائم آلرژي

دليل ايجاد آلرژي را كه در ابتدا بيان كرديم، علائم آلرژي نيز به نوع آلرژن بستگي داشته و متفاوت هستند.افرادي كه دچار آلرژي پوستي هستند ممكن است در برخي از نقاط بدنشان علائم قرمزي يا بثورات ايجاد گردد. يكي از رايج‌ترين نوع آلرژي، نوع فصلي آن است كه چيزي در حدود 10 تا 30 درصد افراد جهان به آن دچار مي‌شوند.

 

افراد مبتلا به آلرژي فصلي داراي علائمي شبيه به سرماخوردگي هستند، مانند:

 

سوزش بيني

آبريزش بيني

چشم‌هاي متورم شده

خارش گلو

سرفه

خستگي

افراد مبتلا به واكنش‌هاي آلرژيك غذايي داراي نشانه‌هاي مختلفي هستند، همانند:

 

تورم لب، دهان و يا صورت

استفراغ

اسهال

گرفتگي معده

تنگي نفس

برخي از افراد كه دچار آلرژي شديد به مواد غذايي، نيش زنبور، عسل و يا داروها هستند داراي علائمي مختلفي مي‌باشند، علائم عبارتند از:

 

گرفتگي معده

محدود كردن راه‌هاي هوايي

ايجاد سفتي در گلو

سردرد و مشكلات تنفسي

بثورات و يا خارش

پالس ضعيف و سريع

تهوع، استفراغ و يا اسهال

سرگيجه و خستگي

 

چه زماني بايد به پزشك مراجعه كرد؟

 

آلرژي ممكن است مشكل جزيي باشد اما در مواردي همچون آسم آلرژيك و يا آنافيلاكسي ممكن است قضيه جدي باشد و براي درمان بايد به يك متخصص مراجعه نماييد.

 

آلرژي

 

متخصصان آمريكايي آلرژي، آسم و ايمونولوژي توصيه مي‌كنند افرادي كه دچجار علائم زير هستند حتما بايد سريعا به پزشك و يا متخصص مراجعه نمايند، اين موارد عبارتند از:

تنفس دشوار

تب يونجه كه طولاني و در حد يكسال ادامه داشته باشد

آلرژي روزمره

اجتناب از واكنش‌هاي آلرژيك

پزشكان متخصص اين عرصه نوع آلرژي موجود را در بيماران تشخيص داده و معمولا از آن­ها آزمايشات پوستي گرفته خواهد شد، بنابراين ضرورت دارد كه افراد از واكنش‌­هاي آلرژيك اجتناب كنند. در نظر داشته باشيد كه افراد مبتلا به آلرژي غذايي بايد از مواد غذايي بسته‌بندي شده و بهداشتي استفاده نمايند، خصوصا در رستوران­‌ها براي مصرف غذا بايد بيشتر به رعايت اين نكات بپردازند.

اجتناب از آلرژي­‌هاي مربوط به گرد و غبار و گرده‌­ها دشوار بوده اما تميز كردن مكرر سطوح و لباس‌­ها مي‌­تواند به اين موضوع كمك كند، همچنين استفاده از فيلتر­هاي تهويه مطبوع و بستن پنجره‌­ها نيز باعث كاهش ميزان گرد و غبار و گرده در خانه خواهد شد.

آيا شما دچار اين مشكل هستيد؟

 

منبع: http://www.netsalamat.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.