علل ايجاد ناخن هاي سياه

پيشگيري از بيماريها، درمان هاي خانگي، طب سنتي

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

علل ايجاد ناخن هاي سياه

۴ بازديد

ناخن‌هاي سياه اغلب ناخوشايند و دردناك بوده و علت‌هاي مختلفي براي ايجاد آن‌ها وجود دارد، اما بسياري از آن‌ها به راحتي درمان شده و يا ممكن است به خودي خود به حالت عادي بازگردند. در اين مقاله ما به شش علت احتمالي به وجود آمدن سياهي ناخن پرداخته، علاوه بر آن به گزينه‌هاي درمان و راه‌هايي براي پيشگيري از آن نيز اشاره‌اي خواهيم كرد.

 

ناخن‌هاي سياه

ناخن‌هاي سياه اغلب ناخوشايند و دردناك بوده و علت‌هاي مختلفي براي ايجاد آن‌ها وجود دارد، اما بسياري از آن‌ها به راحتي درمان شده و يا ممكن است به خودي خود به حالت عادي بازگردند. در اين مقاله ما به شش علت احتمالي به وجود آمدن سياهي ناخن پرداخته، علاوه بر آن به گزينه‌هاي درمان و راه‌هايي براي پيشگيري از آن نيز اشاره‌اي خواهيم كرد.

 

 

ناخن‌هاي سياه

 

 

ناخن‌هاي سياه و بررسي آن

 

شش علت به وجود آمدن ناخن‌هاي سياه

چگونگي مواجهه با اين مشكل

چگونگي جلوگيري از به وجود آمدن آن

چه موقع بايد به پزشك مراجعه كنيم؟

نگاهي اجمالي

ناخن‌هاي سياه مي‌تواند ناشي از مسائل عادي و يا جدي باشد، پس بايد به آن توجه شود.

آسيب‌هاي مكرر

افرادي كه از كفش‌هاي تنگ و نامناسب استفاده مي‌كنند، به علت‌ آسيب‌هاي مكرر، بيشتر در معرض سياهي ناخن قرار مي‌گيرند. كفش‌هاي نامناسب و فشار زياد و طولاني مدت بر روي انگشتان پا مشكلات عديده‌اي را براي فرد ايجاد خواهد كرد. در مواردي كه سياهي ناخن حاد نباشد، به طور طبيعي و بدون درمان رشد خواهند كرد، اما در مواردي كه آسيب‌ها شديد و مشكل حاد باشد، بايد براي درمان به پزشك مراجعه كنيد.

نيروي زياد

در بعضي موارد ممكن است فرد به هنگام حمل يك وسيله سنگين، آن را بر روي پاي خود بيندازد، اين عمل منجر به آسيب شديد در رگ‌هاي خوني و خونريزي خواهد شد. آسيب‌ديدگي و خونريزي موجب درد در انگشتان دست و پا مي‌شود.

عفونت‌هاي قارچي

عفونت‌هاي قارچي يكي ديگر از مشكلات رايج ناخن‌هاي سياه بوده و باعث تغيير رنگ در ناخن‌ها خواهد شد. جوراب و كفش به دليل وجود گرما و رطوبت مي‌تواند زمينه‌اي براي ايجاد قارچ باشد. از عفونت‌هاي قارچي اغلب با رعايت بهداشت و مراقبت از انگشتان پا جلوگيري خواهد شد.

 

Melanoma

در موارد نادر سياهي ناخن مي‌تواند ناشي از Melanoma باشد. Melanoma در واقع نوع پرخطر سرطان پوست بوده و باعث تيرگي پوست در قسمتي از بدن شده و همچنين در بعضي موارد اين تيرگي پوست در زير ناخن رشد خواهد كرد. Melanoma معمولا به آرامي و بدون هيچگونه نشانه‌اي رشد مي‌كند، بنابراين فرد در مراحل اوليه متوجه آن نخواهد شد (خصوصا در قسمت انگشتان).

تغييرات در رنگ

رنگ پوست افراد در طول دوره زندگي مي‌تواند به طور طبيعي تغيير كند. افرادي كه داراي پوست تيره هستند، ممكن است نوعي تيرگي در زير ناخن پا آن‌ها ايجاد شود. تغييرات در رنگ معمولا يكنواخت هستند، بنابراين اگر روي يك پا موجب تغيير رنگ شوند، بر روي پاي ديگر نيز تاثير خواهند گذاشت.

شرايط جدي و اساسي

چند عامل پزشكي نيز سبب بروز ناخن‌هاي سياه خواهند شد، اين عوامل شامل موارد زير است:

ديابت

بيماري كليوي

بيماري قلبي

كم‌خوني

در اغلب موارد، كنترل وضعيت اساسي به ناخن كمك كرده تا رنگ اصلي خود را به دست آورد.

به هنگام مواجهه با اين مشكل چه بايد كرد؟

گاهي اوقات پزشك معالج در ناخن‌هاي سياه، سوراخ‌ كوچكي را توسط سوزن ايجاد كرده تا خون موجود را تخليه كند. در مواردي كه عفونت شديد و پيشرفته باشد، پزشك معمولا براي بهبود و درمان زخم، دارو تجويز خواهد كرد.

همراهان رايان درمان؛ افرادي كه بر اثر پوشيدن كفش‌هاي نامناسب دچار آسيب‌ديدگي در ناحيه پا شده باشند، احتمالا پزشك به آن‌ها استراحت و تعويض كفش را توصيه خواهد كرد. كرم‌ و پماد‌هاي بهداشتي براي درمان عفونت‌هاي قارچي مناسب بوده و به بهبود ناخن‌هاي سياه كمك خواهد كرد، با اين حال، اگر عفونت بعد از چند روز از بين نرود، فرد بايد حتما به پزشك مراجعه كند.

 

براي جلوگيري از سياه شدن ناخن چه بايد كرد؟

 

ناخن‌هاي سياه

 

جلوگيري از سياه شدن ناخن هميشه امكان‌پذير نيست، اما گام‌هاي بسياري براي كاهش خطر ابتلا به سياهي ناخن وجود دارد كه به برخي از آن‌ها اشاره خواهيم كرد:

پوشيدن كفش مناسب

پوشيدن كفش مناسب به هنگام كار و ورزش

بيماري‌هاي زمينه‌اي خود را جدي گرفته و براي درمان آن اقدام كنيد.

چه موقع بايد به دكتر مراجعه كنيم؟

 

اگر ناگهاني و به صورت مكرر به سياهي ناخن دچار شده و به مرور زمان و در خانه درمان نمي‌شود، بايد به پزشك مراجعه كنيد. در نظر داشته باشيد كه عفونت‌هاي قارچي معمولا در خانه درمان شده و نياز به تشخيص پزشك ندارند.

نگاهي اجمالي

ناخن‌هاي سياه به طور معمول باعث ايجاد مشكلات حاد و جدي در فرد نخواهند شد. توجه داشته باشيد كه عفونت‌هاي قارچي در صورتي كه به درستي درمان شوند، مشكلي ايجاد نخواهد كرد، با اين حال اگر درمان نشوند نيز ممكن است به ساير قسمت‌هاي پا و بدن گسترش يابد. در نظر داشته باشيد كه در اكثر موارد، ناخن‌هاي سياه نسبتا بي‌ضرر بوده و مشكلات حادي را ايجاد نخواهد كرد.

 

منبع: http://rayandarman.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.