كيست مويي و راهكارهاي درمان آن

پيشگيري از بيماريها، درمان هاي خانگي، طب سنتي

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

كيست مويي و راهكارهاي درمان آن

۴ بازديد

كيست مويي در تمامي قسمت بدن مخصوصا جاهايي كه موي زيادي دارد ممكن است به وجود آيد اما كيست مويي يا سينوس پيلونيدال اكثرا در قسمت پايين كمر و شكاف بين باسن اتفاق مي افتد و حاوي مو ميباشد، گاهي ممكن است ترشحات جمع شده درون كيست تشكيل آبسه بدهد كه در صورت عفونت ميتواند دردناك شود. اين بيماري قبل از بلوغ و بعد از سن 40 سالگي نيز نادر است در مردان بيشتر از زنان شايع است، متوسط سن جهت ابتلا به كيست مويي براي مردان 21 سال و براي زنان 19 سال است، در واقع شايع ترين سن بروز آن بين 15 تا 25 سالگي ميباشد.

 

كيست مويي

كيست مويي در تمامي قسمت بدن مخصوصا جاهايي كه موي زيادي دارد ممكن است به وجود آيد اما كيست مويي يا سينوس پيلونيدال اكثرا در قسمت پايين كمر و شكاف بين باسن اتفاق مي افتد و حاوي مو ميباشد، گاهي ممكن است ترشحات جمع شده درون كيست تشكيل آبسه بدهد كه در صورت عفونت ميتواند دردناك شود. اين بيماري قبل از بلوغ و بعد از سن 40 سالگي نيز نادر است در مردان بيشتر از زنان شايع است، متوسط سن جهت ابتلا به كيست مويي براي مردان 21 سال و براي زنان 19 سال است، در واقع شايع ترين سن بروز آن بين 15 تا 25 سالگي ميباشد. تغيير سبك زندگي افراد و نشستن هاي زياد در محل كار يا منزل باعث شده است كه ابتلا به كيست مويي يا سينوس پيلونيدال نسبت به گذشته افزايش يابد، افرادي كه سابقه خانوادگي كيست مويي دارند در معرض خطر بيشتري هستند و ممكن است از طريق ارث به آنها منتقل شود، تعريق زياد، شكاف بين دو باسن، چاقي، نشستن زياد، تغييرات هورمون در نوجوانان و پرمويي مواردي هستند كه باعث كيست مويي ميشود، ذكر اين نكته نيز قابل توجه است كه افراد زيادي هم هستند با اين كه موي زيادي دارند اما دچار كيست مويي نشده اند بنابراين صرفا پرمويي دليل بر كيست پيلونيدال نميشود. افرادي كه كارمند هستند و شغل آن ها ايجاب ميكند كه اكثر اوقات در حال نشسته باشند و همچنين رانندگان بايد بيشتر مراقب خود باشند و در فواصل بين كار تحرك كافي داشته باشند، عدم رعايت بهداشت و پوشيدن لباس هاي تنگ نيز از جمله مواردي است كه ميتواند فرد را مستعد سينوس پيلونيدال كند.

 

 

كيست مويي

علائم شايع كيست پيلونيدال

در صورتيكه كيست مويي عفونت نداشته باشد علائم خاصي ندارد اما در صورت عفونت ممكن است علائم زير بروز كند:

  • تب و عفونت
  • آبسه
  • درد كمر و احساس درد هنگام نشستن
  • احساس ورم و قرمزي
  • ترشح در ناحيه مبتلا به سينوس
  • بوي بد
  • درد مفاصل

به شما توصيه ميكنيم با رژيم غذايي مناسب و داشتن ورزش و تحرك كافي از چاقي و ايجاد كيست مويي خودداري كنيد و سعي كنيد موهاي انتهايي كمر خود را ليزر كنيد تا باعث ايجاد تعريق نشود و موهاي آن قسمت به داخل پوست نفوذ نكند، روزانه به صورت مرتب حمام كنيد و به بهداشت خود اهميت دهيد و اگر خود را مستعد اين بيماري ميدانيد از لباس هاي گشاد استفاده كنيد. اگر بيماري سينوس پيلونيدال بدون درمان باقي بماند، مي تواند منجر به مشكلات جدي تر شود اما اين بيماري ايجاد سرطان نميكند و خوش خيم است. در اين مقاله از سايت دكتر طب به شما بهترين روش برداشتن كيست مويي يا سينوس پيلونيدال كه جراحي با ليزر است را معرفي خواهيم كرد و تفاوت آن با جراحي معمولي را خواهيم گفت.

درمان كيست مويي يا سينوس پيلونيدال

 

كيست مويي

 

موثرترين درمان كيست پيلونيدال جراحي با ليزر مي باشد كيست پيلونيدال آلوده مي تواند به شدت دردناك باشد و موجب ناراحتي شديد در فعاليت هاي روزمره شود. جراحي مي تواند اين مشكل را حل كند، اما اگر كيست مجددا عود كند، بايد دوباره درمان شود. لطفا از آنتي بيوتيك براي درمان سينوس پيلونيدال استفاده نكنيد فقط در يك صورت ميتوان از آنتي بيوتيك ها استفاده كرد كه بيمار قرار است عمل جراحي انجام دهد در اين صورت پزشك ممكن است قبل يا بعد از جراحي آنتي بيوتيك تجويز كند. در صورتيكه مانند گذشته از جراحي با تيغ و بخيه انجام شود احتمال عود سينوس پيلونيدال وجود دارد و همچنين مراقبت هاي بعد از عمل در اين نوع جراحي زياد است در اينصورت فرد بايد چند هفته در خانه استراحت كند و پانسمان هاي مكرر انجام دهد و همچنين نياز به بيهوشي هم دارد. اما در جراحي با ليزر فرد نهايتا بعد از 48 ساعت ميتواند به كارهاي خود بپردازد و حال بيمار بهبود يافته است و همچنين نياز به بيهوشي، پانسمان و بستري ندارد، ميتواند حمام برود و محل جراحي شده را تميز كند و شستشو دهد. بيماراني كه تحت عمل جراحي ليزر قرار گرفته اند ميتوانند بعد از اينكه كاملا بهبود يافتند، ليزر ريشه مو نيز انجام دهند و موهاي زائد آن ناحيه را از بين ببرند. درمان اين بيماري فقط با جراحي مي باشد و كيست مويي خود به خود درمان نميشود و از بين نميرود، سعي كنيد پس از جراحي سبك زندگي خود را تغيير دهيد تا از عود مجدد پيشگيري شود.

توصبيه ميشود تا قبل از جراحي از دست زدن به محل كيست اجتناب كنيد و حدالمقدور به پهلو بخوابيد و در صورتيكه هنوز سينوس پيلونيدال مشكل جدي ايجاد نكرده است ميتوانيد در وان حاوي آب گرم و آب نمك چند دقيقه اي قرار بگيريد تا از التهاب بيشتر جلوگيري شود.

 

منبع: http://doctorteb.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.