چرا بايد مانع چاي نوشيدن كودكان شويم؟

پيشگيري از بيماريها، درمان هاي خانگي، طب سنتي

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

چرا بايد مانع چاي نوشيدن كودكان شويم؟

۴ بازديد

معمولاً كودكان، و حتي بزرگسالان، ميل به خوردن چاي به همراه شكر يا قند دارند. كودكاني كه در طول روز بيش از ۳۵۵ ميلي‌ليتر چاي شيرين مصرف مي‌كنند، ۶۰ درصد بيش از سايرين احتمال دارد دچار افزايش وزن و چاقي شوند.

 

معمولاً كودكان، و حتي بزرگسالان، ميل به خوردن چاي به همراه شكر يا قند دارند. كودكاني كه در طول روز بيش از ۳۵۵ ميلي‌ليتر چاي شيرين مصرف مي‌كنند، ۶۰ درصد بيش از سايرين احتمال دارد دچار افزايش وزن و چاقي شوند.

 

 

نوشيدن چاي يا قهوه به دليل وجود كافئين موجب افزايش ميزان انرژي و هوشياري در طول روز مي‌شود و تمركز انسان‌ها به‌ويژه كودكان را زياد مي‌كند. گفتني است، همين ماده اثرات مخربي بر روي رفتار و سلامت كودك دارد كه از جمله اين اثرات مي‌توان ضعيف شدن عضله‌ها و كم شدن تمركز و حواس؟ را نام برد. در واقع مصرف چاي زياد باعث كم شدن اشتهاي كودك مي‌شود و مصرف بيش از يك ليوان چاي براي كودكان توصيه نمي‌شود چاي زياد از رشد كودكان جلوگيري مي‌كند و آن‌ها را لاغر مي‌كند.
چاي، كه معمولاً سياه آن رايج است، هر چند مي‌تواند براي بدن مفيد باشد، اما معمولاً به دليل وجود مقادير زيادي كافئين توصيه مي‌شود كودكان كمتر از آن استفاده كنند. كافئين ماهيتاً ماده مضري نيست اما  مصرف بيش از اندازه آن  مي‌تواند براي بدن مشكل‌ساز باشد و آثار جانبي نامطلوبي داشته باشد.
كافئين چگونه بر كودكان تأثير مي‌گذارد؟
كافئين نوعي ماده محرك است كه در برگ و دانه بسياري از گياهان به‌طور طبيعي رشد مي‌كند. اين محرك طبيعي بر بزرگسالان و كودكان تأثير يكساني دارد. كافئين را به‌صورت مصنوعي نيز مي‌توان توليد كرد. كافئين‌هاي مصنوعي را به برخي مواد غذايي فراوري‌شده و برخي نوشيدني‌هاي خاص اضافه مي‌كنند. كافئين مي‌تواند آثار دارويي نيز داشته باشد زيرا بر سيستم عصبي مركزي تأثير گذاشته و آن را تحريك مي‌كند. كمترين  تأثير كافئين بر بدن ، افزايش هوشياري و انرژي است.
آثار مصرف بيش از اندازه كافئين در كودكان
اضطراب
دل‌درد
سردرد
اختلال در تمركز
اختلال در خواب
افزايش ضربان قلب
افزايش فشارخون
هر چه سن كودك كمتر باشد، ميزان كافئين لازم براي ايجاد چنين آثاري كمتر خواهد بود. در نتيجه ممكن است كودك با نوشيدن حتي يك فنجان چاي، كه يكي از منابع كافئين است، دچار برخي از اين علائم شود. يكي از بهترين چايي‌ها و نوشيدني كه براي كودكان مناسب است گل بابونه و برگ آن است كه براي كودك بسيار مفيد مي‌باشد دم‌نوش اين گياه همراه با كمي افزودني شيرين مي‌تواند براي كودك بسيار مفيد باشد. چاي بابونه براي كودك به‌عنوان دارو عمل مي‌كند و آرامش روح و روان كودك را بهبود مي‌بخشد.
از جمله علل عمده لزوم محدود كردن مصرف چاي در كودكان
*  معمولاً كودكان، و حتي بزرگسالان، ميل به خوردن چاي به همراه شكر يا قند دارند. كودكاني كه در طول روز بيش از ۳۵۵ ميلي‌ليتر چاي شيرين مصرف مي‌كنند، ۶۰ درصد بيش از سايرين احتمال دارد دچار افزايش وزن و چاقي شوند.
*  چاي هيچ كالري ندارد و ارزش غذايي آن نيز از نظر ميزان ويتامين‌ها و مواد مغذي موجود در آن زياد نيست. كودكاني كه معده خود را با چاي پر مي‌كنند، ميل كمتري به خوردن مواد غذايي سالم و مغذي خواهند داشت. نتيجه اين امر چيزي جز سوءتغذيه نيست.
*  همچنين  مصرف چاي مانع جذب آهن در خون مي‌شود . در نتيجه كودكاني كه چاي زيادي مصرف مي‌كنند ممكن است دچار كمبود آهن شوند.
*  كافئين نوعي ماده مدر است كه باعث مي‌شود آب بدن با سرعت بيشتري دفع شود. البته ميزان اين دفع مايعات بستگي به ميزان كافئيني كه مصرف شده است دارد. همين دفع مايعات مي‌تواند بدن را در معرض  كم‌آبي  قرار دهد و در نتيجه براي سلامت اعضاي گوناگون بدن خطرناك باشد. اين مورد، در فصول گرم سال كه نياز بدن به مايعات افزايش پيدا مي‌كند از اهميت بيشتري برخوردار است.
*  كافئين مي‌تواند براي بدن  وابستگي  ايجاد كند. به همين دليل هم اگر فرزندتان به نوشيدن چاي عادت كند، وابستگي بدن او به اين ماده موجب افزايش مصرف و در نتيجه افزايش آثار سوء اين ماده بر بدن او خواهد شد.
*  مصرف چاي ساعت خواب كودك را مختل مي‌كند و  ادرار كودكان را در شب و نيمه‌شب  بسيار زياد مي‌كند.
اثرات مفيد انواع چاي براي كودكان
هر چند تاكنون در رابطه با مضرات چاي، خصوصاً چاي سياه، براي كودكان گفتيم، اما چاي تنها محدود به چاي سياه نمي‌شود. چاي‌ها انواع گوناگوني دارند كه برخي از آن‌ها مي‌توانند براي كودكان مفيد باشند. از جمله:
كاهش استرس
هر چند چاي سياه به دليل اينكه داراي كافئين است مي‌تواند موجب افزايش استرس در كودكان شود، اما برخي ديگر از انواع چاي، از جمله چاي بابونه، مي‌تواند در آرامش كودكان تأثير زيادي داشته باشد. در واقع يكي از بهترين چايي‌ها و نوشيدني كه براي كودكان مناسب است  گل بابونه  و برگ آن است كه براي كودك بسيار مفيد مي‌باشد دم‌نوش اين گياه همراه با كمي افزودني شيرين مي‌تواند براي كودك بسيار مفيد باشد. چاي بابونه براي كودك به‌عنوان دارو عمل مي‌كند و آرامش روح و روان كودك را بهبود مي‌بخشد.
 كاهش نفخ
چاي بابونه، رازيانه و چاي  نعنا  از جمله مشهورترين چاي‌هاي  ضد نفخ  هستند. در مورد نوزادان بهتر است چاي مستقيماً به آن‌ها داده نشود بلكه مادر از اين چاي‌ها استفاده كند و نهايتاً آثار مفيد اين چاي‌ها از طريق شير به نوزاد منتقل خواهد شد.
مبارزه با سرفه
چاي مناسب براي سرفه بستگي به نوع سرفه دارد. اگر سرفه با گلودرد همراه است، چاي  گل ختمي  مي‌تواند بسيار مفيد و آرام‌بخش باشد. براي سرفه‌اي كه همراه با التهاب گلو است، چاي شيرين‌بيان توصيه مي‌شود. البته چاي  شيرين‌بيان  را نبايد بيش از سه روز متوالي مصرف كرد، خصوصاً اگر كودك مبتلا به فشارخون بالاست. چاي نعنا نيز در بهبود گلودردهاي عادي و خفيف موثر است.
كاهش تب
براي كاهش لرز و افزايش تعريق (كه موجب كاهش مدت و شدت تب مي‌شود)، مي‌توانيد چاي  بادرنجبويه ، بابونه، نعنا و شيرين‌بيان را امتحان كنيد. هر چه اين چاي‌ها گرم‌تر باشند، بهتر است.
مقابله با حالت تهوع
چاي زنجفيل در مقابله با حالت تهوع بسيار موثر است. اين چاي مي‌تواند به سيستم گوارش آرامش دهد و با دل‌درد نيز مبارزه كند. همچنين دادن  چاي زنجفيل  به كودكي كه حالت تهوع دارد و استفراغ مي‌كند، مي‌تواند از كاهش بيش از حد و ناگهاني آب در بدن او جلوگيري كند. اين چاي از حالت تهوع ناشي از حركت، براي مثال در ماشين و هنگام مسافرت، نيز جلوگيري مي‌كند.
چند نكته
*  بهتر است چاي كه به كودك مي‌دهيد نسبت به چاي كه خودتان مي‌نوشيد رقيق‌تر باشد. معمولاً بسته به نوع چاي، هر چاي بايد ۴ تا ۶ دقيقه دم بكشد. اما در مورد كودكان، اين زمان به ۲ تا ۴ دقيقه كاهش مي‌يابد. اگر چاي خيلي غليظ و قوي است، حتماً با اضافه كردن آب به آن، از غلظتش بكاهيد.
*  نكته ديگري كه لازم است والدين به آن توجه كنند اين است كه دماي چاي براي كودكان نسبت به بزرگسالان بايد بسيار كمتر باشد. بهتر است چاي را در دماي اتاق بگذاريد تا دماي آن با محيط يكسان شود. اگر عجله داريد نيز مي‌توانيد با اضافه كردن مقداري آب سرد به آن، دماي چاي را كاهش دهيد
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.